I don't want, I don't want to, I don't want to go home

Imorse kom jag hem. Jag tillbringade jul i Finland, mysigaste. Alla dagar flöt samman, vi åkte pulka i midvinter kyyyylan (-24), jag läste sista HP framför kaminen, julen kom och lika snabbt var den över. Allt i Finland. Jag älskar det landet.
 
Jag hade med min kamera, i vanlig ordning kommer konstiga ögonblick.
Första kvällen spelade vi kort med massa tända ljus för att väcka stugan till liv. Det var super kallt, men jag hade tjockaste raggsockorna med mig.
Direkt efter frukost dagen efter, rusade vi ut i snön. Jag var stum, sneglade mest upp mellan träden där solen steg och önskade att jag kunde stanna här. (för evigt)
Vi åkte pulka, kraschade in i  träd och stubbar, frös nära på ihjäl och hade så himla kul.
Mitt hår frös.
Det blev inte ljusare än såhär om dagarna, sjön fick aldrig riktigt känna solljus. Jag halkade omkring efter att de andra gått upp och filosoferade. Varje gång jag är vid stugan i Finland, förstår jag inte varför jag bor i Sverige. Jag hör ju hemma där. Vad jobbigt allt är ibland. Eller?
På julafton åkte vi till mammas morfars grav och tände fina ljus. Mamma var 9 när han dog. Det är sorgligt.
Sara blev julgalen.
Jag hade juligaste koftan jag äger.
Vi åt massa fin mat, sara fick mandeln, tomtemor och tomtefar kom farandes och överraskade oss. Jag och sara peppade sönder. Jag fick 50 nyanser av honom i julklapp. Tack mor och far. haha, dog. Mamma sa att jag antagligen inte skulle våga köpa den själv. True true.
Efter glögg och vin hos grannen var jag lagom mysjultrött. Dansade hem genom snöfall och somnade bredvid Sara. Fina fina jul.
 
Förresten. Läste ut HP- the Deathly Hallows idag. Det tog år och dagar känns det som, men sträckläste nästan hela boken i Finland. Började ju läsa någon gång i oktober, då när inget var som det skulle. Jag kunde inte äta mat och jag kunde inte läsa, kunde inte slappna av. Det har släppt nu.
 
Det blev bra.
 
Grät som ett jäkla barn igen, när boken tog slut. Fattar inte vad det är med dem böckerna som bara klibbar sig fast, kan inte hjälpa att jag blir så berörd.
Dumbledore. Älskade.
 
Åh, jag gillar inte när jag inte har tid med bloggen. Då kommer allt helt osporadiskt och osammanhängande och super känsligt och fjantigt. Jag är så jäkla töntig.
 
Nu vet ni i alla fall, jag hade det bäst i Finland. Och att jag saknar det, och HP. Hoppas ni hade finaste julen. Imorgon ska jag jobba. PUSSS
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0